سبد خرید 0

نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور


نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور

نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور چیست؟

قبل از آماده شدن برای خلاصه نویسی کنکور حتماً به نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور دقت نمایید. البته این روش ها برای دانشجوها، دانش آموزان و تمامی افرادی که مشغول یادگیری هستند مفید خواهد بود. با رعایت نکات مهم می توانید حافظه خود را برتری بخشید. برترین موارد که باید رعایت شود به شرح زیر می باشد. در این مقاله از مقالات مشاوره کنکور به این موضوع می پردازیم.

 

⦁ یادگیری قبل از نوشتن

 

اگر قبل از نوشتن و خلاصه کردن مطالب آن ها را به صورت خلاصه یادداشت کنید نمی تواند تأثیر مثبتی که یک خلاصه نویسی اصولی و درست دارد را بر شما بگذارد. سعی کنید مطالبی را که خلاصه می کنید حتماً بیاموزید. یادگیری مطالب هم از نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور است که به شما کمک می کند و هم اینکه بعدها که خواستید با توجه به خلاصه های خود مرور انجام دهید تمام مطالب اصلی به ذهنتان خطور خواهد کرد.

 

⦁ هر فصل حرفی برای گفتن دارد

با توجه به اینکه کلیات هر فصل در چه چهارچوبی قرار دارد و چه هدفی را دنبال می کند می تواند یکی از نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور باشد که گاهی اوقات به آن بی توجهی می شود. و باعث می گردد وقتان بیشتر گرفته شود. اگر کلیات یک مطلب را بدانید بهتر آن را درک و در نتیجه خلاصه بهتری خواهید داشت و مرور برایتان راحت تر خواهد بود.

 


 

مهمترین نکات خلاصه نویسی کنکور

 


 

⦁ سؤالات را مرور کنید

 

یکی از نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور این است که قبل از خلاصه نویسی و بعد از آن که مطالعه اصلی را انجام دادید و درک درستی از مطالب یافتید سؤالات کنکورهای سال های قبل را مرور کنید و از کلیات سؤالات یک فصل آگاهی کسب کنید. اینجاست که می توانید حدس بزنید چه سؤالی ممکن است بیاید و اینکه کدام مطالب فصل یا بخش مورد مطالعه مهم تر از سایر قسمت ها است.

 

⦁ توجه به کلمات کلیدی

 

با توجه به کلمات کلیدی هر متن می توانید خلاصه نویسی بهتری داشته باشید. جملات را مشابه جملات کتاب ننویسید بلکه با پیدا کردن کلمات کلیدی و نوشتن آنها به صورتی که برای خودتان راحت تر است نکات مهم در خلاصه نویسی را رعایت کنید.

⦁ استفاده از علائم اختصاری

 

یکی دیگر از نکات مهم در خلاصه نویسی مطالب درسی استفاده از کلیدواژه‌ها و علائم اختصاری در نوشتن است. این کار اگر درست انجام شود می تواند در زمان مرور بسیار مفید واقع گردد.

 

⦁ پرهیز از پراکنده نویسی

 

سعی کنید مباحث را پشت سر هم و مرتب بنویسید و نکات مهم در خلاصه نویسی را رعایت کنید. بخش بخش کردن خلاصه نویسی و فصل به فصل پیش رفتن از پراکنده نویسی و سردرگمی هنگام مرور و جمع بندی جلوگیری می کند.

⦁ دست خود را دست کم نگیر

 

حتماً نوشته ها را با دست بر روی کاغذ بنویسید این کار باعث ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه بلندمدت شما می شود. و یکی از نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور است زیرا نوشتن روی کاغذ یکی از راه های به خاطر سپردن مطالب است.

 


 

اهمیت خلاصه نویسی مطالب در جمع بندی کنکور


 

⦁ مرور و بررسی

از نکات مهم در خلاصه نویسی درسی مرور و بررسی مطالبی است که نوشته اید. اگر قرار نیست مطالب و خلاصه های خود را مرور نکنید پس دلیل خلاصه نویسی چیست؟ حتماً قبل از مرور یک بار کامل خلاصه های خود را با مطالب کتاب چک کنید تا اگر مطلبی را اشتباه نوشته اید یا قسمتی را فراموش کردید آن را اصلاح نمایید.

 

⦁ خلاصه بنویسید

 

اینکه باید مطالب شما حداقل از مطالب اولیه خلاصه تر باشد یکی از نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور است. اگر فردی هستید که با خلاصه نویسی رابطه خوبی ندارید می توانید پس از خلاصه نویسی اولیه مطالب نوشته شده خود را دوباره خلاصه نویسی کنید. با این روش هم مطالب ملکه ذهن می گردند و هم اینکه هنگام مرور نهایی در وقت و انرژی خود صرفه جویی کرده اید.

 

⦁ استفاده از رنگ ها

 

شاید به نظر بیاید که استفاده از رنگ های مختلف در خلاصه نویسی کاری بیهوده باشد. اما این کار اگر هدفمند انجام بگیرد می تواند به شما در به خاطر سپردن کمک شایانی نماید.

 

⦁ جملات خودت را به کار ببر

 

از نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور می توان به این مسئله مهم اشاره کرد. اینکه خلاصه نویسی شما عین جملات کتاب باشد سود چندانی نخواهد داشت. سعی کنید از جملات با زبان خودتان در خلاصه نویسی استفاده کنید تا هنگام مرور آن در وقت صرفه جویی شود.

 

⦁ همه جملات مهم نیستند

 

برخی افراد عادت دارند هنگام مطالعه زیر برخی جملات خط می کشند یا هایلایت می کنند. این عادتی خوب است که می تواند یکی از نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور نیز باشد اما خط کشی همه جملات کار بیهوده ای است. زیرا وقتی قرار است خلاصه نویسی انجام دهید به جملات و مفاهیم مهم نیاز دارید و اگر تمام جملات کتاب را هایلایت کنید تأثیری در خلاصه نویسی شما نخواهد داشت.
با توجه به نکات مهم در خلاصه نویسی کنکور که در این متن گفته شده آرزوی موفقیت برای شما دوستان کنکوری عزیز داریم.

 

ارتباط با تیم مشاوره حرف آخر

 

شما دانش آموزان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از رشته های تجربی و شرایط قبولی در هر کدامیک از زیر شاخه های آن با واحد مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ – ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ در ارتباط باشید تا همکاران ما شما عزیزان را در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه و رشته مورد نظر راهنمایی کنند.


 

سوالات پر تکرار دانش آموزان :

چگونه می توان انگیزه خود را برای درس خواندن افزایش دهیم؟

در ماه های پایانی کنکور به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای قبولی در رشته پزشکی چه درصد هایی لازم است؟

برای قبولی در رشته دندان پزشکی چه درصد هایی در کنکور باید کسب کنیم؟

برای موفقیت در کنکور نحوه برنامه ریزی روزانه و هفتگی به چه شکلی باید باشد؟

ویژگی های پکیج فیزیک استاد پیمان کامیار چیست؟

چرا پکیج شیمی استاد شیروانی دارای محبویت فراوانی در بین دانش آموزان می باشد؟

ویژگی های زیست استاد شعبانی و شاکری چیست؟

شیمی حرف آخر


شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر


  • بودجه بندی زیست

    بودجه بندی زیست کنکور
  • زیست شعبانی

    زیست استاد رضا شعبانی
  • معرفی رشته پزشکی

    اطلاعات جامع رشته پزشکی
  • بودجه بندی فیزیک

    بودجه بندی فیزیک کنکور
  • بودجه بندی ریاضی

    بودجه بندی ریاضی کنکور
  • ادبیات منتظری

    ادبیات محسن منتظری
  • بودجه بندی شیمی

    بودجه بندی شیمی نظام جدید کنکور
  • بودجه بندی عربی

    بودجه بندی عربی کنکور نظام جدید