سبد خرید 0

نحوه برنامه ریزی درسی در سال دوازدهم

یکی از متداولترین اشتباهاتی که در بین دانش آموزان در مورد کنکور رخ می دهد. درس خواندن و مطالعه به روش امتحانات تک درسی می باشد. که بسیار فرد را از هدف خود دور خواهد کرد به ویژه در سال آخر یعنی سال دوازدهم پس برنامه ریزی همزمان مطالعه مطالب درسی و کنکوری در سال دوازدهم بسیار مهم و حیاتی است .و در صورت غفلت آسیب جبران ناپذیری به فرد وارد خواهد شد.در این مقاله از سایت مرکزی موسسه حرف آخر به این موضوع می پردازیم.


داشتن برنامه ریزی همزمان مطالعه مطالب درسی و کنکوری در سال دوازدهم کار بسیار دشواری می باشد. که لازمه آن داشتن برنامه درسی دقیق و منابع مفید درسی می باشد. بسیاری از دانش آموزان در سال دوازدهم بعلت دشوار بودن مطالب آموزشی سال دواطدهم و امتحانات نهایی نمی توانند به درستی برای کنکور آماده شوند. و ممکن است در سال اول نتوانند آن رتبه و یا رشته ای که مد نظرشون هست قبول شوند. به همین دلیل داشتن برنامه درسی مناسب در این سال یکی از مهمترین چارامتر ها می باشد.


در برنامه ریزی همزمان مطالعه مطالب درسی و کنکوری در سال دوازدهم باید مطالب درسی که مربوط به مدرسه می باشد را از مطالبی که برای کنکور می باشد. مجزا کنیم زیرا در امتحانات نهایی شما فقط نیاز به مطالب آموزشی سال دواطدهم دارید ولی برای موفقیت در کنکور شما باید بر هر سه سال تسلط کامل داشته باشید. به همین دلیل باید بتوانید ساعت مطالعه خود در هر روز را به دو قسمت مختلف تقسیم کنید تا در هر کدامیک از آنها دچار مشکل نشوید.

روش برنامه ریزی درسی در سال دوازدهم
نحوه برنامه ریزی درسی در سال دوازدهم

برنامه ریزی درسی و کنکوری در سال دوازدهم

برای این منظور دانش آموزان را به دو دسته تقسیم بندی خواهیم کرد و روش های این برنامه ریزی برای هر دسته ذکر خواهیم کرد . البته ذکر این نکته که برنامه هر فرد مخصوص خود می باشد و هیچ برنامه کلی و ثابتی برای همه وجود ندارد هم ضروری می باشد:

دانش آموزانی که در دروس پایه دوازدهم قوی و مسلط هستند: این افراد به علت اینکه بر دروس سال آخر خود تسلط دارند لازم نیست تمام وقت خود در هفته را برای درک مطالب و انجام تکالیف خود صرف کنند. با  برنامه ریزی همزمان مطالعه مطالب درسی و کنکوری در سال دوازدهم این افراد می توانند علاوه بر موفقیت در دروس مذکور به دروس پایه و مهمی که برای کنکور و امتحان جامع آنها مهم است بپردازند. این دانش آموزان باید به صورتی برنامه ریزی کنند که هم در امتحانات پایان سال تحصیلی نمره مناسب بگیرند و هم بتوانند دروس سال های گذشته را مطالعه و مرور کنند.  

البته که این خواندن درس های سال قبل بایستی از سال های گذشته برنامه ریزی و شروع شود. ولی با یک سری راهکار می توان از زمان بهینه استفاده کرد. اولین مورد تقسیم بندی روز های هفته میباشد. یعنی باید روز های هفته را با توجه به تسلط دانش آموز به دروس پایه دوازدهم به مرور و تست زنی و مطالعه دروس مهم سال های قبل برای کنکور اختصاص داد.  مورد بعدی مرور حین رفت و آمد به مدرسه. فرد موفق فردی است که حتی از زمان موجود در سرویس مدرسه هم بتواند برای مرور استفاده کند مواردی مانند. لغات انگلیسی، عربی، تاریخ ادبیات، فرمول های مهم فیزیک، شیمی و مطالب کوتاه را با همراه داشتن فلش کارت می توان مرور کرد. البته ذکر این نکته که نباید به امتحانات آخر سال هم بی اعتنا بود ضروری است. زیرا که معدل هم برای کنکور شرط است.

روش های جلوگیری از افت ساعت مطالعه
برنامه درسی در سال دوازدهم

جهت دریافت تخفیفات

۱۰ تا ۵۰ درصدی حرف آخر

همین حالا اقدام کنید.

بهترین روش برنامه ریزی درسی سال دوازدهم

برنامه ریزی همزمان مطالعه مطالب درسی و کنکوری در سال دوازدهم برای دانش آموزانی که کمتر به دروس سال آخر مسلط هستند. این دانش آموزان به علت اینکه تسلط کمتری به دروس پایه دوازدهم دارند بایستی مابین مطالعه دروس سال آخر و مرور و مطالعه دروس سال های قبل تعادل برقرار کنند.  و این تعادل به معنای مطالعه یکسان و برابر نیست. این تعادل  بر اساس میزان تسلط و یا عدم تسلط بر دروس پایه دوازدهم تعیین خواهد شد.

در این مدل از افراد هم تقسیم بندی روز های هفته وجود خواهد داشت با این تفاوت که این تقسیم بندی به نفع مطالعه دروس پایه دوازدهم خواهد بود. این افراد باید تمرکز خود را بر روی انجام تکالیف و آموزش دروس پایه دوازدهم بگذارند زیرا درصد بالایی از سوالات کنکور از این پایه خواهد بود. این افراد باید در برنامه ریزی مطالعه برای کنکور دروسی را که در آن ضعیف تر هستند مد نظر قرار دهند و برنامه ریزی مطالعه خود را بر آن اساس تنظیم کنند.

اهمیت برنامه ریزی درسی در سال دوازدهم

برنامه ریزی همزمان مطالعه مطالب درسی و کنکوری در سال دوازدهم نباید از همان  سال شروع شود .به ویژه برای افرادی که دارای تسلط کمتری نسبت به دروس خود هستند. این برنامه ریزی بایستی حداقل ۳ ساله بوده و در سال آخر با مرور سال های قبل ادامه پیدا کند. انجام تمام مراحل مطالعه، تسلط، و آموزش روش های مناسب تست زنی در سال آخر کاری سخت بوده ولی غیر ممکن نیست. این روش معمولا برای افرادی که به دروس پایه دوازدهم مسلط تر هستند. بهتر جواب می دهد. البته چه بسیار دانش آموزانی بوده اند که  حتی در ۶ ماه آخر سال شروع به مطالعه و برنامه ریزی کرده اند. و بسیار هم موفق بوده اند. مهمترین عامل برای رسیدن به تمام اهداف شناخت خود. شناسایی نقاط ضعف و قوت، داشتن اعتماد به نفس و شناخت مسیر می باشد.

مطالب مرتبط با این مقاله

روش های صحیح تست زنی در کنکور چگونه است؟

روش های جلوگیری از افت مطالعه کنکور چیست؟

برترین روش های جلوگیری از وسواس در مطالعه

معرفی رشته فیزیوتراپی

معرفی پکیج زبان انگلیسی نظام جدید حرف آخر

صفحه اینستاگرام حرف آخر
اینستاگرام موسسه حرف آخر
تلگرام حرف آخر
کانال تلگرام موسسه حرف آخر

ارتباط با مشاوران ارشد حرف آخر

شما دانش آموزان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از رشته های تجربی و شرایط قبولی در هر کدامیک از زیر شاخه های آن با واحد مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ – ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ در ارتباط باشید تا همکاران ما شما عزیزان را در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه و رشته مورد نظر راهنمایی کنند.

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر
تلفن حرف آخر