سبد خرید 0

چگونه انگیزه خود را برای درس خواندن بالا ببریم؟

  • نویسنده: managerhakhr
  • دسته بندی: مشاوره کنکور
  • تاریخ ارسال: بهمن ۱۲, ۱۳۹۹

لفزایش انگیزه برای درس خواندن

انگیزه چیست؟

چگونه انگیزه خود را برای درس خواندن بالا ببریم یکی از نکاتب می باشد که بسیاری از دانش آموزان در آن دچار ضعف هستند و معمولا در ابتدا درس خواندن را با انرژی آغاز می کنند ولی در ادامه دچار افت درسی و انرژی می شوند. در این مقاله از مقالات مشاوره کنکور به بررسی این موضوع می پردازیم.

انگیزه چیزی است که باعث می‌شود رفتارهای فرد دارای جهت و هدف مشخص باشند که باعث می‌شود انسان در هنگام مواجه با چالش‌ها بر موفق شدن پافشاری کند و دارای انرژی فراوانی باشد.

اکثرا از انگیزه به عنوان نیرو محرکه و عامل عمل یاد می‌شود. در تعارف قدیمی می‌گفتند که قبل از انجام کاری باید انگیزه انجام آن کار را داشت، اما به مرور تعریف دیگری به وجود آمد و آن این است: انگیزه به دنبال عمل می‌آید.

شاید قوانین نیوتون در خاطرتان باشد که اجسام تمایل دارند حالت حرکتی خود را حفظ کنند و جسم در حال حرکت تمایل دارد به حرکت خود ادامه دهد. در واقع عمل، موجب انگیزه می‌شود و این خود در مرحله بعد موجب عمل بیشتر می‌شود.


راه های افزایش انگیزش برای درس خواندن کنکور


راه های بالا بردن انگیزه درس خواندن کنکور

 

یکی از مهمترین نکاتی که باعث افزایش انگیزه درس خواندن برای کنکور می شود این است که هدف خود را مشخص کنیم و برای هدف خود تلاش کنیم. متاسفانه بسیاری از دانش آموزان زمانی که این سوال مطرح می شود که دوست دارید در چه رشته و دانشگاهی درس بخوانید جواب قاطعی ندارند و معمولا بسیاری چاسخ به این سوال را دقیق برای خود و ذهن خود مشخص نمی دانند.

 

یکی از مهمترین پاسخ ها به چگونه انگیزه خود را برای درس خواندن بالا ببریم؟ برای کنکور مشخص کردن هدفی می باشد که به آن می خواهیم برسیم که هر پقدر این هدف بزرگتر باشد قطعا تلاش ما نیز باید بیشتر باشد و انگیزه بالاتری نیاز است.

روش دیگری که برای افزایش انگیزه درس خواندن برای کنکور را می تواند افزایش دهد آشنایی با رقبای خود می باشد. اگر شما دانش آموز کنکوری اطلاعات درستی از میزان رقابتی که بین شما و سایر دانش آموزان در کنکور سراسری وجود دارد اطلاع داشته باشید قطعا برای آنکه از رقبای خود در روند رقابت کنکور جلو بزنید تلاش می کنید و این تلاش مستمر باعث افزایش انگیزه درس خواند شما برای کنکور میشود.

انگیزه به چند دسته تقسیم می‌شود؟

 

⦁ شاید تعجب کنید که خود انگیزه به تنهایی چند نوع است، اما انواع آن در انسان برای انجام امور متفاوت است که شامل:
⦁ انگیزه درونی
⦁ انگیزه بیرونی
هستند.

 

انگیزه درونی

ذات انسان به گونه‌ای است که دنبال کمال و بهتر شدن است. همه‌ی انسان‌ها می‌خواهند بهتر شوند، تغییرات مثبت داشته باشند. این نیاز درونی انسان را به عمل و تلاش وا می‌دارد.
انگیزه درونی زمانی است که کسی حس می‌کند واقعا باید دست به کاری بزند و زندگی‌اش را تغییر دهد. مثلا جرات کند تا به سراغ شغل دیگری برود. یا جرات کند رشته‌ی دانشگاهی‌ای را انتخاب کند تا در آن ادامه تحصیل بدهد و زندگی‌اش تغییر کند.
گاهی کسی تصمیم می‌گیرد بعد از قبول نشدن در کنکور، حتما به نتیجه دلخواهش برسد، یا کسی که می‌خواهد در همان سال اول قبول شود.

 

انگیزه بیرونی

تشویق و حمایت پدر و مادر، مشاور و اطرافیان. ویس‌ها، پادکست‌ها و مقالات انگیزشی همراه شما در مسیر درس خواندن هستند. در واقع تمامی عوامل بیرونی که باعث تشویق شما به انجام کاری می‌شوند انگیزه‌ی بیرونی هستند.
مثلا شما به خودتان می‌گویید اگر امروز ده ساعت درس بخوانم، شب می‌توانم فیلم مورد علاقه‌ام را ببینم. یا اگر در آزمون، فلان تراز را آوردم به تفریح می‌روم.
انگیزه‌‌های بیرونی موقت اند. یعنی در لحظه باعث تشویق و حرکت رو به جلو می‌شوند، اما چندان دوام ندارند و فرد دوباره احساس می‌کند باید فیلم انگیزشی ببیند یا با مشاور حرف بزند.


 

انگیزه


بر روی سیستم تمرکز کنید نه هدف

 

یکی از راه های افزایش انگیزه درس خواندن تمرکز بر روی شاخه های اصلی می باشد.مثلا فرض کنید شما تا دو ساعت دیگر مهمان دارید و خانه کاملا به هم ریخته است. در این زمان سعی می‌کنید هرچه سریع‌تر خانه را مرتب کنید و این کار را هم انجام می‌دهید. اما بعد از یکی دو روز دوباره خانه نامرتب می‌شود. چرا؟
چون هدف شما در آن لحظه مرتب کردن خانه بوده است نه تغییر عادت‌هایی که باعث می‌شود خانه را کثیف کنید و وسایل را در جای نامرتب بگذارید.
مسیر کنکور هم همین گونه است. به دنبال این باشید تا فرایندهایی را اصلاح کنید که باعث بی‌انگیزه شدن شما می‌شوند، سپس آن‌ها را درست کنید.
مثلا اگر دنبال کردن اخبار حاشیه کنکور انرژی شما را می‌گیرد، اگر دوستتان با حرف‌هایش باعث بی‌انگیزگی شما می‌شود آن‌ها را کنار بگذارید. اگر نرسیدن به برنامه باعث می‌شود بدون انگیزه شوید آن را عوض کنید.

سخن آخر

 

انگیزه درونی داشته باشید. انگیزه‌هایی از جنس پیشرفت و تغییر. در مسیر علاقه‌تان گام بردارید تا با هر بار تلاش و پیشرفت کردن، از نزدیک شدن به هدفتان خوش‌حال شوید. از مسیر لذت ببرید. از روزهایی که مشغول یادگیری و درس خواندن هستید تا یک سیستم کارآمد برای زندگی خودتان بسازید. به کنکور به چشم یک سبک برای زندگی نگاه کنید. سبکی که باعث می‌شود اولویت‌های مهم زندگی را تعیین کنید و به خاطر آن از حاشیه‌ها دور شوید.

 

سبکی که باعث می‌شود از زمان یک روز به بهترین نحو و بدون کمترین وقت تلف شده استفاده کنید، خواب منظمی داشته باشید و شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرید. نگذارید که حرف اطرافیان و حاشیه‌ها نظرتان را تغییر دهد. موفقیت بالاخره اتفاق می‌افتد، فقط باید در مسیر درست به سوی آن حرکت کنید. درس خواندن را به کاری روزانه تبدیل کنید، حتی اگر روزی مشکلی برایتان پیش آمد بازهم یک فعالیت کنکوری داشته باشید.

بدانید که دقیقا برای چه چیزی دارید درس می‌خوانید؟ آنقدر این هدف برایتان مهم باشد که به برنامه پایبند بمانید.
کتاب‌های موفقیت و زندگی‌نامه آدم‌های موفق پر از درس‌هایی برای عملکرد بهتر در مسیر موفقیت هستند، از آن‌ها غافل نشوید.

ارتباط با تیم مشاوره حرف آخر

شما دانش آموزان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از رشته های تجربی و شرایط قبولی در هر کدامیک از زیر شاخه های آن با واحد مشاوران حرف آخر بصورت رایگان با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ – ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ در ارتباط باشید تا همکاران ما شما عزیزان را در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه و رشته مورد نظر راهنمایی کنند.

 


 

برترین مطالب مشاوره ای:

 

بهترین راه مطالعه دین و زندگی کنکور چگونه است؟

زیست کنکور را به چه صورتی باید مطالعه کرد؟

برترین روش های مطالعه شیمی کنکور به چه صورت می باشد؟

برای پاسخگویی به سوالات ریاضی کنکور برترین روش مطالعه ریاضی چیست؟

چگونه می توان ادبیات را در کنکور ۱۰۰ زد؟

بودجه بندی درس عربی در کنکور و مباحث پر تست

بودجه بندی درس دین و زندگی نظام جدید و بررسی قسمت های تست خیز در این درس

بودجه بندی ریاضی نظام جدید کنکور تجربی

بررسی کامل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

عربی حرف آخر

 

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر


  • بودجه بندی زیست

    بودجه بندی زیست کنکور
  • زیست شعبانی

    زیست استاد رضا شعبانی
  • معرفی رشته پزشکی

    اطلاعات جامع رشته پزشکی
  • بودجه بندی فیزیک

    بودجه بندی فیزیک کنکور
  • بودجه بندی ریاضی

    بودجه بندی ریاضی کنکور
  • ادبیات منتظری

    ادبیات محسن منتظری
  • بودجه بندی شیمی

    بودجه بندی شیمی نظام جدید کنکور
  • بودجه بندی عربی

    بودجه بندی عربی کنکور نظام جدید