سبد خرید 0

معرفی کامل رشته مامایی

رشته مامایی یکی از پرطرفدار ترین زیرمجموعه های رشته علوم پزشکی است که نقش بسیار زیادی در زمینه های پزشکی دارد. در این مقاله به معرفی کامل رشته مامایی می پردازیم. این رشته می تواند فعالیت خود را از دوران قبل بارداری شروع کرده و حتی بعد از دوران زایمان تا شش سالگی کودک می تواند ادامه داشته باشد.در این مقاله از مقالات موسسه حرف آخر به رشته مامایی می پردازیم.

یکی از پرطرفدارترین زیرمجموعه های رشته های علوم پزشکی رشته مامایی است که نقش بسیار مهم و قابل توجهی در زمینه‌های پزشکی دارد. نقش عمده ماما در ارتباط با مادر و کودک است. در واقع ما به مشاوره قبل بعد و حین ازدواج و همچنین اموزش نحوه تنظیم خانواده و مراقبت از کودک در دوران بارداری و زایمان طبیعی و سزارین و همچنین مراقبت بهداشتی مادر و کودک در زمینه های بهداشت به عهده ماما می باشد. رشته مامایی فعالیت خود را میتواند از دوران قبل از حاملگی شروع کند و حتی بعد از زایمان شش سالگی کودک نیز ادامه داشته باشد.

در رشته مامایی قبل از دوران حاملگی ماما موضوعات مهمی همچون توانایی باردار شدن یک خانم و سابقه بیماری های متعدد جهت رفع خطر زایمان را بررسی می کند.

اطلاعات کامل رشته مامایی
معرفی کامل رشته مامایی

ویژگی های رشته مامایی

یکی از پرطرفدارترین رشته های پیراپزشکی رشته مامایی است. این رشته از جمله رشته های جذابی است که اکثر دانش آموزان دختر رشته تجربی از همان ابتدا به سراغ آن می روند. رشته مامایی نیازمند عشق و صبر زیادی است، زیرا یک خانم هنگام زایمان شرایط بسیار حساس و بحرانی دارد. همچنین بسیاری از حرکات و حرف هایش بی اختیار می باشد. بنابراین باید یک ماما تا حد امکان با صبر و حوصله به او قوت قلب و آرامش دهد.

 

 یک ماما در چنین شرایطی باید بداند که مسئول جان دو نفر یعنی مادر و جنین است. یک ماما باید بسیار باهوش و زرنگ باشد و از مقابل نکات خیلی ساده و هرچند ریز به سادگی نگذرد، زیرا بسیاری از این نکات و مسائل ریز می تواند در هنگام بارداری سبب بروز حوادث و خطراتی شود. یکی از نکات مهم در معرفی کامل رشته مامایی این است که باید همه دانشجویان این رشته تحمل خون و خون ریزی، شب کاری و .. را داشته باشند. در طی سال های اخیر دانشجویان مجرب و باهوشی وارد رشته مامایی شده اند.، اما بسیاری از این دانشجویان شناخت کافی از این رشته ندارند.

 

 برای نمونه اغلب دانشجویان رشته مامایی به دلیل آشنا نبودن با خدمات ابتدائی و پرستاری در محیط بیمارستان از ادامه کار در این رشته منصرف می شوند، در حالی که اگر با عشق و علاقه زیاد وارد این رشته شوند متوجه می شوند که این رشته یکی از رشته های مهم و با ارزش بوده و ارزش های انسانی بسیار والایی دارد.

مسئولیت های رشته مامایی
وظایف یک ماما

جهت دریافت تخفیفات

۱۰ تا ۵۰ درصدی حرف آخر

همین حالا اقدام کنید.

مسئولیت های فارغ التحصیلان رشته مامایی

در سرتاسر جهان در هر لحظه نوزادان بسیاری متولد می شوند. تولد بزرگترین و باشکوه ترین اتفاق تاریخ بشر است و در این میان رشته مامایی یکی از شغل هایی است که این اتفاق با ارزش را رقم می زند. این رشته قدمت چند هزار ساله دارد. زیرا از قدیم تعدادی از زنان بوده اند که به دلیل تجربه زیاد و اطلاع از داروهای گیاهی به زنان دیگر به خصوص زنان باردار کمک می کردند تا وضع حمل کم خطر تر و ایمن تری داشته باشند.

امروزه حرفه و دانش مامایی بسیار پیشرفته تر از رشته مامایی زمان قدیم است. حرفه مامایی امروزه بر مشاهده، آموزش، پیشگیری، تشخیص و درمان استوار شده است. در ادامه معرفی کامل رشته مامایی مسئولیت های این رشته را توضیح می دهیم.

 

 

انواع مسئولیت های فارغ التحصیلان رشته مامایی

 

مسئولیت ماما در برابر خانواده : رازدار بودن یکی از مهم ترین ویژگی های ماماها است. ماماها در برابر اطلاعاتی که از خانواده ها دارند مسئول می باشند و باید بدون هیچ عذر و بهانه ای مسئولیت خود را کامل و بی نقص به جا آورند.

مسئولیت ماماها در حرفه ی خود : ماماها برای حفظ استانداردهای شغل و رعایت اصول و قواعد و همچنین بهبود مراقبت ها باید همواره فعالیت داشته باشند. برای عرضه بهترین و کامل ترین مراقبت ها باید ماماها اطلاعات به روزی نیز داشته باشند.

مسئولیت ماما ها در قبال جامعه : ماماها در شرایط بحرانی گوناگونی قرار می گیرند که در چنین شرایطی باید آگاه باشند. در برابر اعتماد جامعه همواره ماماها مسئول هستند و باید در حفظ این اعتماد کوشا باشند. ماماها باید در هر شرایطی از مادر و نوزاد حمایت و مراقبت لازم را داشته باشند. اگر شرایطی پیش بیاید که ماما مجبور باشد از پزشکی کمک بگیرد، حتی در این شرایط هم مسئولیت مراقبت از مادر و فرزند بر عهده ماما است.

مسئولیت حفظ گزارش کتبی : ماما باید از گزارش ها با همه جزئیات آن حفاظت و نگهداری کند. گزارش ماما و گزارش پزشک با یکدیگر متفاوت است. ماما موظف است تا تمامی گزارشات مربوط به تاریخچه مامایی و معاینات قبل از زایمان را انجام داده و نگه دارد. تمامی این گزارشات را باید به صورت جزئی و کامل توضیح دهد.

 

 

مقالات مرتبط با این مطلب :

اطلاعات کامل در خصوص رشته فیزیوتراپی

معرفی کامل رشته دندانپزشکی و شرایط قبولی در آن

معرفی کامل رشته پیراپزشکی

اطلاعات کامل رشته پرستاری و رتبه های لازم برا قبول در آن

بررسی کامل رشته پزشکی 

معرفی کامل پکیج زبان انگلیسی نظام جدید موسسه حرف آخر

صفحه اینستاگرام حرف آخر
اینستاگرام موسسه حرف آخر
تلگرام حرف آخر
کانال تلگرام موسسه حرف آخر

ارتباط با مشاوران ارشد حرف آخر

شما دانش آموزان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از رشته های تجربی و شرایط قبولی در هر کدامیک از زیر شاخه های آن با واحد مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ – ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ در ارتباط باشید تا همکاران ما شما عزیزان را در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه و رشته مورد نظر راهنمایی کنند.

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر
تلفن حرف آخر