سبد خرید 0

معرفی رشته مهندسی مکانیک ورتبه های قبولی


معرفی رشته مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک

 

رشته مهندسی مکانیک در میان رشته های مهندسی علاقه مندان خاص خود را دارد. این رشته جزئی از دانش فیزیک است. قدمت این رشته در بین رشته های مهندسی شاید بیشتر از سایرین باشد. این رشته در حدود بین قرن۱۸ تا ۱۹ پا به عرصه وجود گذاشت.در این مقاله از برترین رشته های دانشگاهی به بررسی رشته مهندسی مکانیک می پردازیم.

 

از جمله مهندسان مکانیک تاثیر گذار در دنیای مکانیک می توان به جیمز وات اشاره کرد. که بیشترین نقش را در انقلاب صنعتی داشت و موتور بخار را به اتمام رسانید. البته مهندسی مکانیک نابغه های بیشماری را در خود جای داده است .مثلا کارل بنز اختراعات گوناگونی در زمینه ی ماشین سازی از جمله موتورهای دیزلی، رایاتور، کاربراتور و کلاچ را ابداع کرد. مکانیک یک رشته ی وسیع است که در تبادل با رشته های مهندسی از جمله: مهندسی معدن، مهندسی خودرو.مهندسی صنایع و تعداد زیادی از رشته های دیگر مهندسی است. از مفاهیم مهم مکانیک می توان به مواردی مانند : دینامیک، دانش مواد، مکانیک، برق و… اشاره کرد.

 

گرایش های رشته مهندسی مکانیک

 

رشته مهندسی مکانیک ابتدا در ایران به اسم الکترومکانیک معرفی شد. زیرا این رشته و رشته ی برق هنوز تفکیک نشده بودند اما پس از مدتی این دو رشته به صورت دو مهندسی مجزا گسترش یافت. رشته مکانیک با سه گرایش در مقطع کارشناسی در اکثر دانشگاهای کشور ارائه می شود. که گرایش حرارت در سیالات، گرایش ساخت و تولید و گرایش طراحی جامدات است .اما گرایش دیگری که برخی ان را زیر شاخه ی مکانیک می دانند و برخی دیگر ان را یک مهندسی جدا می نامند. مهندسی کشتی سازی است که فقط در برخی از دانشگاه ها تدریس می شود.

 

 


رشته مهندسی مکانیک


دروس مربوط به رشته مهندسی مکانیک

 

ریاضیات جز جدا نشدنی رشته مهندسی مکانیک است. ریاضیات نقش مهمی در مکانیک ایفا می کند از طرفی گفته شد .که مکانیک قسمتی از علم فیزیک است. بنابراین دو رکن اصلی رشته مکانیک را می توان فیزیک و ریاضی نامید. برخلاف تصور عموم رشته مکانیک ربطی به تعمیر خودرو ندارد. و تنها یک درس با مهندسی مکانیک اشتراک دارد. به علت گستردگی این رشته دروس مربوط به مقطع کارشناسی این رشته بسیار زیاد است. از جمله: مبانی برق، انتقال حرارت، مقدمات سیالات محاسباتی، طراحی و تحلیل سازه و بدنه، طراحی اجزا ماشین. طراحی به کمک کامپیوتر و دروس متعدد دیگری در این رشته وجود دارد که میان برخی رشته های مهندسی دیگر مشترک است.

 

 


دروس مهندسی مکانیک


قبولی در رشته ی مهندسی مکانیک

 

رشته مهندسی مکانیک که در کنکور زیر شاخه ی گروه ریاضیات قرار دارد. یکی از رشته های مهندسی است که نیازمند تلاش و علاقه فراوان است. زیرا دروس این رشته با مفاهیم پیچیده و بسیاری در ارتباط است و هر کسی قادر به تحصیل در این رشته نبوده. برای ورود به این رشته افراد باید در دروس ریاضی و فیزیک و فهم انها توانا باشند. از طرفی ظرفیت دانشگاه ها پذیرش این رشته جذاب محدود است .

 

این رقابت سختی برای علاقمندان برای ورود به دانشگاه مورد نظر را به وجود اورده است. متقاضیان این رشته برای قبولی در کنکور می بایست. با برنامه ریزی برای ساعات مطالعه دروس مربوطه، در سال های قبل از کنکور در جهت قبولی و کسب رتبه قابل قبول تلاش کنند. یکی از معتبر ترین این دانشگاه ها، دانشگاه تهران است که ظرفیت پذیرش دانشجو برای رشته مکانیک آن در سال های اخیر درحدود ۱۲۰ نفر بوده است. از دیگر دانشگاه های مورد علاقه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تهران است که ظرفیت ان حدود ۹۰ است. از دیگر دانشگاه های معروف این رشته دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه صنعتی اصفهان. دانشگاه شیراز و دانشگاه فردوسی مشهد را ارائه می دهد. حدود ۱۱۰۰۰ دانشجو در تمام دانشگاه های کشور پذیرش می شوند که ۴۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های دولتی روزانه قبول می شوند.

 

زمینه های شغلی مهندسی مکانیک

 

رشته مهندسی مکانیک توانایی طراحی اجزا و ساخت وسیله و دستگاه ها برای سایر علوم و صنایع را دارند. از این رو این رشته مشاغل زیادی را در سال های اخیر با توجه به شرایط تحریم و نیاز به متخصصین داخلی برای تولید و تهیه ماشین الات و قطعات و از طرف دیگر با افزایش ارز و تورم این رشته اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
زمینه های فعالیت مهندسان مکانیک بسیار گسترده است. مثلا انها در خودروسازی ، نیروگاه ها، صنایع ذوب آهن، کارخانه جات، تجهیزات دفاعی ، تجهیزات پزشکی و حتی ساخت ربات ها فعالیت دارند.

 

 


 

زمینه های شغلی مهندسی مکانیک

ارتباط با واحد مشاوره و فروش حرف آخر

 

یکی از امکاناتی که در موسسه حرف آخر فراهم شده است این می باشد که دانش آموزان می توانند یک جلسه مشاوره رایگان با همکاران ما داشته باشند تا سوالات خود را در خصوص نوع برنامه ریزی و بهترین منابع کنکور از همکاران مشاور ما بپرسند. شما دانش آموزان عزیز حهت ارتباط با تیم مشاوره و فروش موسسه حرف آخر می توانید با شماره تملفن حرف آخر و با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ و ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ تماس حاصل فرمایید تا از امکانات مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان استفاده کنید.

 

 


پاسخ به سوالات پر تکرار دانش آموزان

معرفی کامل رشته مهندسی عمران

معرفی رشته داروسازی و شرایط قبولی در آن

بررسی و معرفی رشته پرستاری

اطلاعات کامل در خصوص رشته پیراپزشکی

بررسی و معرفی رشته فیزیوتراپی

اطلاعات کامل در خصوص رشته دندانپزشکی و شرایط قبولی در این رشته

اطلاعات کامل و معرفی رشته فیزیوتراپی و دانشگاه هایی که این رشته را دارند

معرفی رشته پیراپزشکی و زیر شاخه های آن

در هنگام مرور درس زیست شناسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در هنگام مطالعه زبان انگلیسی مهمترین نکاتی که باید به آنها توجه کرد چیست؟

شیمی نظام جدید موسسه حرف آخر

 

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر


  • بودجه بندی زیست

    بودجه بندی زیست کنکور
  • زیست شعبانی

    زیست استاد رضا شعبانی
  • معرفی رشته پزشکی

    اطلاعات جامع رشته پزشکی
  • بودجه بندی فیزیک

    بودجه بندی فیزیک کنکور
  • بودجه بندی ریاضی

    بودجه بندی ریاضی کنکور
  • ادبیات منتظری

    ادبیات محسن منتظری
  • بودجه بندی شیمی

    بودجه بندی شیمی نظام جدید کنکور
  • بودجه بندی عربی

    بودجه بندی عربی کنکور نظام جدید