سبد خرید 0

معرفی کامل رشته دندانپزشکی

اطلاعات جامع و معرفی کامل رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی تخصص علمی، توام با مهارت است. که در زمینه‌ی پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان فعالیت می‌کند. با توجه به درآمد دندانپزشکان، جایگاه شغلی و پتانسیل‌های فراوان برای ترقی در آینده، محبوبیت این رشته بین داوطلبان کنکور روبه افزایش است. اما از آن جایی که انتخاب رشته بدون آگاهی می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد. در این مطلب سعی داریم رشته دندانپزشکی را برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور شرح دهیم.در این مقاله از مقالات معرفی رشته های دانشگاهی به بررسی رشته دندانپزشکی می پردازیم.

 

 

معرفی رشته دندانپزشکی


ظرفیت دانشگاه‌ها و آخرین رتبه قبولی رشته دندانپزشکی

 

یکی از نکاتی که در معرفی رشته دندانپزشکی باید به آن اشاره کرد ظرفیت دانشگاه هایی می باشد. که در این رشته دانشجو می پذیرند. طبق آمار ، به ازای هر ۳ تا ۵ هزار نفر یک دندانپزشک لازم است و ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در همین راستا نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. اما رقابت برای قبولی در رشته دندانپزشکی، به علت استقبال طیف وسیعی از داوطلبان روزبه‌روز تنگاتنگ‌تر می‌شود.

 

ظرفیت و حدود آخرین رتبه های قبولی کنکور ۹۹، دولتی، خودگردان و آزاد اسلامی به شرح زیر است:

 

نام دانشگاهظرفیت منطقه ۱منطقه ۲منطقه ۳
دولتی۸۶۰۱۵۰۰۲۳۰۰۱۳۰۰
خودگردان۲۵۵۲۱۸۰۳۴۲۰۲۰۸۰
آزاد اسلامی۲۲۰۲۲۰۰۳۵۰۰۲۴۰۰

 

با وجود افزایش ظرفیت همچنان به علت استقبال فراوان، رقابت برای قبولی سخت‌تر می‌شود.

 

 


اطلاعات جامع رشته دندانپزشکی


معرفی برنامه آموزشی رشته دندانپزشکی

 

طول دکتری عمومی دندانپزشکی ۶ سال است و دروس این دوره در دو مرحله ارائه می‌شود:
مرحله‌ی اول: دوره‌ی علوم پایه
طول این دوره دو سال است و دروس پایه در حیطه‌های دندانپزشکی و پزشکی ارائه می‌شود. مانند رشته‌ پزشکی پس از پایان این دوره دانشجویان می‌بایست در آزمون علوم پایه نمره‌ی قبولی را کسب کند. دروس این دوره عبارتند از.
⦁ بیوشیمی
⦁ آناتومی عمومی و سر وگردن
⦁ بافت شناسی
⦁ فیزیولوژی
⦁ میکروب شناسی
⦁ ایمنی شناسی
⦁ مواد دندانی
مرحله‌ی دوم: دوره‌ی اختصاصی
طول این دوره ۴ سال است که مطابق آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۸/۸/۱۳۹۹ از نیم سال اول ۱۴۰۰ به بعد شرط شروع دوره کارورزی دندانپزشکی. قبولی در آزمون عملی صلاحیت بالینی می‌باشد. دوره‌های این مرحله به شکل تئوری، عملی، کارآموزی، آزمایشگاه، کارورزی، کلینیک‌. بخش‌های بیمارستانی و سایر عرصه‌های آموزشی ارائه می‌گردد. در این دوره ابتدا با انواع بیماری‌های دهان و دندان آشنا شده و سپس با راهنمایی اساتید خود مستقیما به معالجه‌ی بیماران می‌پردازند.

 

 


دوره های رشته دندانپزشکی


طرح اجباری رشته دندانپزشکی

 

در ادامه معرفی رشته دندانپزشکی پزشکی باید به این مطلب اشاره کرد.که دانشجویان دندانپزشکی پس از دفاع پایان نامه ملزم به گذراندن طرح اجباری در مناطق محروم هستند. که با توجه به امتیاز آن منطقه، حقوق دریافت می‌کنند؛ البته در صورت عضویت دانشجو در استعداد درخشان دانشگاه‌ها و کسب مدال طلا در المپیاد دانشجویی از این طرح معاف می‌شوند و می‌توانند مستقیما وارد بازار کار شده و یا در آزمون تخصص شرکت کنند.

 

آینده‌ی شغلی دندانپزشکان

 

دندانپزشکان با مدرک عمومی می‌توانند پس از پایان طرح، در حیطه‌های زیر فعالیت کنند:
⦁ ارائه خدمات سلامت دهان و دندان در کلینیک‌های دولتی و خصوصی.
⦁ پژوهش‌ در زمینه‌های مختلف مانند بیماری‌های دهان و دندان و مشکلات مادرزادی.
⦁ رهبری و مدیریت تیم سلامت برای آموزش نحوه‌ی مراقبت از دهان و دندان⦁ رادیوگرافی از دهان، دندان و فک به منظور .تشخیص اولیه که در صورت لزوم می‌بایست به متخصص حیطه مربوطه ارجاع شود.

با توجه به آمار سال‌های اخیر بیشتر دندانپزشکان در آزمون تخصص شرکت نمی‌کنند، اما از آن جایی که تعداد دندانپزشکان روبه افزایش است. و بهداشت دهان در عموم نیز رشد روزافزون داشته است؛ در صورت داشتن تخصص در حیطه‌ای خاص درآمد و جایگاه شغلی بیشتر از قبل تثبیت می‌شود. از جمله تخصص‌های دندانپزشکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⦁ دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی.
⦁ رادیولوژی فک و دهان و صورت.
⦁ جراحی فک، دهان و صورت.
⦁ دندانپزشکی کودکان.
⦁ اندودانتیکس (آسیب شناسی ریشه‌ی دندان).
⦁ پریودنتیکس (آسیب شناسی عیوب لثه).
⦁ پرستودنتیکس (متخصص انواع پروتزهای دندانی ).
⦁ ارتودانتیکس (متخصص ارتودنسی).

 

توانمندی‌هایی که دانش‌آموزان می‌بایست داشته باشند

 

⦁ دندانپزشکان به علت موقعیت شغلی، روزانه با افراد زیادی سروکار دارند .در نتیجه باید توانایی برقراری ارتباط موثر حرفه‌ای را داشته باشند.
⦁ دندانپزشکی علاوه بر دانش، نیازمند مهارت‌های عملی و ظرافت‌های کاری است. در نتیجه دقت و سرعت عمل حائز اهمیت است.
⦁ برای تحصیل در این رشته می‌بایست پشتکار بالا، توانایی مدیریت و قدرت تصمیم گیری منطقی در شرایط مختلف را در نظر گرفت.
⦁ از آنجایی که رشته دندانپزشکی به سمت و سوی پژوهش سوق پیدا کرده است. علاقه به یادگیری زبان انگلیسی جهت مطالعه‌ی مقالات نوین بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

 

محاسن و معایب رشته‌ی دندانپزشکی

 

کسب و کار مستقل، درآمد بالا، آینده‌ی درخشان شغلی، جایگاه محبوب اجتماعی و عدم شیفت شب اجباری از محاسن رشته دندانپزشکی هستند. اما دردهای عضلانی، خطر دیسک کمر و گردن و ریسک بالای مواجه با بیماری‌های واگیردار از معایب این رشته می‌باشد.

 

ارتباط با واحد مشاوره و فروش حرف آخر

 

یکی از امکاناتی که در موسسه حرف آخر فراهم شده است این می باشد که دانش آموزان می توانند یک جلسه مشاوره رایگان با همکاران ما داشته باشند تا سوالات خود را در خصوص نوع برنامه ریزی و بهترین منابع کنکور از همکاران مشاور ما بپرسند. شما دانش آموزان عزیز حهت ارتباط با تیم مشاوره و فروش موسسه حرف آخر می توانید با شماره تملفن حرف آخر و با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ و ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ تماس حاصل فرمایید تا از امکانات مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان استفاده کنید.جهت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با برترین مشاور موسسه حرف آخر مهندس میلاد نجفی با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ و ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ تماس حاصل فرمایید.

 

 


مقالات پر بازدید سایت حرف آخر

معرفی کامل رشته پیراپزشکی و شرایط قبولی در آن

معرفی جامع رشته پزشکی و شرایط قبولی در این رشته

اطلاعات کامل در خصوص رشته مهندسی مکانیک و دانشگاه های آن

اطلاعات کامل رشته مهندسی عمران و شرایط ورود به این رشته

معرفی کامل رشته داروسازی و اطلاعات جامع در خصوص شرایط ورود به آن.

معرفی کامل و جامع رشته پرستاری

بررسی کامل رشته مهندسی برق و شرایط قبولی در آن

فیزیک نظام جدید موسسه حرف آخر

 

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر