سبد خرید 0

روش‌های کنترل استرس در کنکور

  • نویسنده: managerhakhr
  • دسته بندی: مشاوره کنکور
  • تاریخ ارسال: بهمن ۱۵, ۱۳۹۹

روش‌های کنترل استرس در کنکور

چرادر سر جلسه کنکور استرس داریم؟

برای کنترل استرس در کنکور باید اول منبع و علت‌های آن را بشناسیم تا بتوانیم با راهکارهای درست آن را مدیریت کنیم.
استرس یکی از احساسات طبیعی بدن است. مغز برای رو به رو شدن با شرایط استرس زا باعث ترشح انتقال دهنده عصبی و بعد هورمون‌های ستیز و گریز می‌شود. اگر استرس ادامه داشته باشد، بدن با ترشح کورتیزول سعی به مقابله با شرایط می‌کند که به مرور باعث ضعف سیستم ایمنی بدن خواهد شد.در این مقاله از سری مقالات مشاوره کنکور به بررسی کنترل استرس می پردازیم.

 

استرس مثبت، یا استرس به مقدار کم برای بهبود عملکرد یک کنکوری مفید است. زیرا باعث می‌شود از لحظاتش به خوبی استفاده کند. عوامل حواس پرتی و حاشیه‌ای را بشناسد و از آن‌ها دوری کند.
اما اگر استرس از حد معینی بالاتر برود، باعث بالا رفتن ضربان قلب، اختلال در خواب، خواب سبک و بی‌نظم، عرق کردن و بی‌قراری می‌شود. به وجود آمدن این علایم باعث می‌شود نتوانید خوب درس بخوانید و تمرکز کنید. به همین دلیل کنترل استرس مهم می‌شود.

تکنیک کنترل استرس کنکور


استرس ناشی از چه چیزی است؟

 

هنگامی که داوطلب افکار منفی را ذهنش پرورش می‌دهد همین افکار باعث استرس خود او می‌شوند.
مثلا هنگامی که فکر می‌کنید: اگر نشود چه؟ اگر قبول نشم؟ من توانایی کنکور مجدد را ندارم. اگر بعد فارغ التحصیلی کار نباشد چه؟
با کمی فکر متوجه می‌شوید که این افکار بیهوده است. زیرا هنوز نه زمان کنکور سراسری رسیده است و نه نتیجه عملکرد شما در این آزمون مشخص شده است. پس به حال فکر کنید و کاری که الان وظیفه دارید انجام بدهید.

اغلب استرس و افکار منفی به علت عدم اجرای صحیح برنامه است. کنترل استرس وقتی امکان پذیر است که شما وظیفه‌تان را تمام و کمال انجام دهید و منتظر نتیجه باشید.
هنگامی که داوطلبان با تنبلی و اهمال کاری به برنامه درسی خود عمل نمی‌کنند یا بدون کیفیت درس می‌خوانند، خودشان مطلع اند که کارشان درست نیست و با این روش نتیجه نمی‌گیرند اما به جای درست کردن عملکردشان، خود را بیشتر دچار استرس می‌کنند.

درس نخواندن عامل استرس در کنکور !

 

ممکن است فکر کنید کسانی که درس نمی‌خوانند راحت اند و استرس ندارند، اما برعکس است. داوطلبان کنکوری که می‌خواهند کنکور بدهند اما درس نمی‌خوانند و سرگرم گوشی، اینستاگرام و تلگرام می‌شوند خودشان هم در عذاب اند.
این را بدانید که در مسیر کنکور، آن روزی که شما به خاطر درس خواندن زیاد خسته‌اید خیلی بهتر از روزی است که درس نخواندید. نه به خاطر نتیجه آن؛ بلکه به علت آرامش روانی که دارید.
پس اگر قصد درس خواندن ندارید لطفا نگویید کنکوری‌ام، زیرا به جسم و روان خود ضربه‌های زیادی می‌زنید.

 


 

راه های کاهش استرس کنکور

استرس آزمون کنکور

گاهی داوطلب درس خوانده اما وقتی به آزمون یا سنجش خودش می‌رسد استرس دارد. اگر چه تا حدی این استرس طبیعی است اما، اغلب به خاطر نداشتن اعتماد به نفس کافی در خصوص مطالب خوانده شده است.
به عبارت ساده‌تر یعنی درس را خوانده است اما تسلط کافی روی مطالب آن ندارد که بتواند به سوالات آن موضوع جواب بدهد.

روش‌های کنترل استرس در جلسه کنکور

 

روش‌های ساده اما مفیدی برای کنترل استرس کنکور وجود دارد، چند مورد را با هم بررسی می‌کنیم.

یکی از مهمتری روش‌های کنترل استرس در کنکور این است که خودتان را با کسی مقایسه نکنید. ممکن است کسی از سال دهم شروع به مطالعه کنکوری کرده باشد و زود تمام کند. ممکن است کسی با ساعت مطالعه بالا درس بخواند چون زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارد، ممکن است کسی اگر چهار صبح بیدار شود پرانرژی‌تر باشد.

 

 

هیچکدام از این روش‌ها بد نیست اما زمانی که خود را با شخص کاملا متفاوتی مقایسه می‌کنید زمینه استرس خودتان را فراهم می‌کنید که باعث می‌شود به درست بودن مسیر و روش‌های درس خواندنتان شک کنید. پس برای کنترل استرس، خود را با هیچکس مقایسه نکنید، بلکه بهترین خودتان باشید.

 

با کسانی که مدام از نشدن و سختی شرایط و رقابت زیاد حرف می‌زنند قطع ارتباط کنید. دوست یا فامیلی که مدام می‌گوید کنکور سخت است و قبولی ممکن نیست را برای مدتی نبینید و حرف‌هایش را نشنوید. این را بدانید که ذهن انسان با تمرکز و تلاش برای هر چیزی می‌تواند به آن برسد. پس نگذارید حرف کسی شما را دچار استرس کند. روش دیگر کنترل استرس بالا بردن کیفیت مطالعه و تست‌های زیاد است. وقتی کاری را انجام می‌دهید آن را با کیفیت کامل انجام دهید. بیشتر تست سخت و چالشی بزنید تا خلاقیت و اعتماد به نفستان بالا برود.

 

روش چهارم گوش دادن به آهنگ‌های بی‌کلام و ورزش کردن است. ورزش کردن باعث ترشح هورمون‌های شادی و ضد استرس می‌شود. با موسیقی نیز می‌توانید ذهنتان را آرام کنید.

در آخر

کنترل استرس برای زمان کنکور لازم است، زیرا شما به آرامش برای پیشرفت نیاز دارید. در نهایت اگر هیچکدام از این روش‌ها جوابگو نبود به پزشک مراجعه کنید تا به شما داروهای کنترل استرس بدهد.
کمک گرفتن از یک مشاور هم در این زمینه بسیار به اطمینان خاطر شما کمک می‌کند.

ارتباط با واحد مشاوره و فروش حرف آخر

 

یکی از امکاناتی که در موسسه حرف آخر فراهم شده است این می باشد که دانش آموزان می توانند یک جلسه مشاوره رایگان با همکاران ما داشته باشند تا سوالات خود را در خصوص نوع برنامه ریزی و بهترین منابع کنکور از همکاران مشاور ما بپرسند. شما دانش آموزان عزیز حهت ارتباط با تیم مشاوره و فروش موسسه حرف آخر می توانید با شماره تملفن حرف آخر و با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ و ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ تماس حاصل فرمایید تا از امکانات مشاوران حرف آخر بصورت رایگان استفاده کنید.


مقالات پر بازدید سایت 

اطلاعات کامل در خصوص رشته پزشکی و سرایط قبولی در آن

اطلاعات کامل در خصوص رشته دندانپزشکی و درصدهای لازم برای قبولی

معرفی رشته مهندسی مکانیک و شرایط قبولی و دانشگاه های آن

اطلاعات کامل در خصوص رشته مهندسی عمران و درصد های لازم برای قبولی در این رشته

معرفی کامل رشته داروسازی و نحوه قبولی در این رشته به همراه معرفی دانشگاه های برتیر رشته داروسازی

ریاضی کنکور خیلی سخته؟؟ آموزش روش مطالعه ریاضی کنکور

با همین چندتا نکته فیزیک کنکور جمع بندی و مرور کن

چگونه زیست شناسی را در کنکور ۱۰۰ بزنیم؟

معرفی کامل دانشگاه تهران و شرایط قبولی در آن

پکیج های ادبیات نظام جدید موسسه حرف آخر

 

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر


  • بودجه بندی زیست

    بودجه بندی زیست کنکور
  • زیست شعبانی

    زیست استاد رضا شعبانی
  • معرفی رشته پزشکی

    اطلاعات جامع رشته پزشکی
  • بودجه بندی فیزیک

    بودجه بندی فیزیک کنکور
  • بودجه بندی ریاضی

    بودجه بندی ریاضی کنکور
  • ادبیات منتظری

    ادبیات محسن منتظری
  • بودجه بندی شیمی

    بودجه بندی شیمی نظام جدید کنکور
  • بودجه بندی عربی

    بودجه بندی عربی کنکور نظام جدید