سبد خرید 0

روش های جلوگیری از وسواس در مطالعه

وسواس در مطالعه یکی از مهمترین مشکلاتی می باشد. که دانش آموزان با آن درگیر هستند و بسیاری از دانش آموزان بعد از مطالعه یک مطلب و یا مبحث و بعد از گذشته این حس به آنها درست می دهد. که از مطالبی که مطالعه کرده اند هیچ چیزی را در یاد ندارند و تمامی مباحث از یاد آنها رفته است. این یکی از مهمترین حالت های وسواس در مطالعه می باشد که دانش آموزان بسیاری با آن دست و پنجه نرم می کنند.در این مقاله از مقالات حرف آخر به این موضوع می پردازیم.

 

کنکور و روش مطالعه دو جز جدایی ناپذیر از هم می باشند. و روش مطالعه نیز نقشه راه این امتحان می باشد. فقط ساعات مطالعه برای موفقیت در کنکور مهم نیست. بلکه مدل درس خواندن هم مهم است. افرادی که روش مناسبی برای مطالعه استفاده نمی کنند. حتی با ساعات بالای مطالعه هم نمی توانند به مقصود خود برسند. یکی از معضلاتی که افراد در درس خواندن به آن گرفتار می شوند وسواس در مطالعه  می باشد.

 

برای رفع این مشکل دانش آموزان باید از نظر فکر و اعتماد به نفس خود را نسبت به کاری که در حال انجام آنه هستند. بالا ببرند. اگر این مشکل از وسواس در مطالعه به سراغ شما عزیزان آمد می توانید. با مراجعه به خلاصه مطالب و نکته هایی که در طول مطالعه آن درس نوشته اید مراجعه کنید. و با خواندن آنها این مشکل خود ار برطرف کنید .یکی از مهمترین مشکلاتی که برای دانش آموزانی که وسواس در مطالعه دارند به وجود می آید. این است که همیشه از نظر زمان دچار مشکل هستند و همیشه بر این تصور هستند که زمان کافی برای مطالعه نخواهند داشت.

جلوگیری از وسواس در مطالعه
برترین روش های جلوگیری از وسواس در مطالعه

جهت دریافت تخفیفات

۱۰ تا ۵۰ درصدی حرف آخر

همین حالا اقدام کنید.

منظور از وسواس در مطالعه چیست ؟

بسیار ی از دانش آموزان به وسواس در مطالعه  دچار هستند و خود از آن اطلاعی ندارند. و به همین خاطر زمان زیادی را از دست می دهند و دچار خستگی جسمی و روحی می شوند. در این بخش به یک سری رفتاری که نشان دهنده  این وسواس رفتاری است اشاره خواهیم کرد:


۱ – وسواس در چینش وسایل : یک سری از دانش آموزان حتما باید چینش خاصی برای وسایل و جزوات و کتاب ها و حتی خودکار های خود داشته باشند. تا بتوانند شروع به مطالعه کنند. این رفتار وسواس در مطالعه محسوب می شود و فرد زمان زیادی را برای این چینش صرف می کند. و در صورت به هم خوردن این چینش دوباره زمان زیادی را صرف مرتب سازی آن خواهد کرد.


۲ – وسواس در نوع جزوه : بسیاری از افراد درگیر نوع و مدل جزوات خود هستند. به عنوان مثال: حتما باید جزوه آنها سیمی باشد تا بتوانند شروع به مطالعه کنند. و یا حتما باید ورق های جزوات از هم جدا باشد این مدل هم جز وسواس رفتاری به حساب می آید.  


۳ – وسواس در علامت گذاری : برخی از دانش آموزان حتما باید بر روی جزوه و کتاب خود با رنگ ها و اشکال مختلف علامت گذاری بکنند. که این کار بسیار وقت گیر می باشد. و باعث خستگی چشم و کاهش توانایی مطالعه می شود.

روش های جلوگیری از وسواس
روش های جلوگیری از وسواس ر مطالعه

چگونه وسواس خود را کنترل کنیم ؟

۴ – وسواس در خلاصه نویسی : درست است که خلاصه نویسی یکی از روش های جمع بندی و مرور به حساب می آید .ولی افراط در آن نیز یکی از مصداق های وسواس در مطالعه می باشد. اگر شما هر چیزی را که می خوانید بخواهید .خلاصه برداری کنید بعد از مدتی خواهید دید که خلاصه برداری و یادداشت های شما بیشتر از جزوات شما می باشد. خلاصه برداری اصولی دارد که باید با رعایت آن این روش صورت پذیرد.

 

۵ – وسواس در دفعات مطالعه یک موضوع : این مورد مهمترین و شایع ترین مدل وسواس در مطالعه می باشد. در این حالت دانش آموز احساس می کند که مطالب مطالعه شده در یاد اون نمانده و مکررا آن مطالب را مطالعه می کند. و یا در حین مطالعه موضوعی دیگر به موضوع قبلی فکر کرده و تمرکزش به هم خورده. و مطلب جدید را رها کرده و دوباره و حتی چند باره مطالب قبلی را مطالعه خواهد کرد. این حالت بسیار وقت گیر خواهد بود و با توجه به حجم بالای دروس و زمان کم ، باعث ایجاد استرس شده و  در این حالت باعث به هم خوردن برنامه ریزی درس خواندن فرد خواهد شد.

 

روش های درمان وسواس در هنگام مطالعه

 

اگر شما این روش مطالعه و یا رفتاری را کنار نگذارید زمان زیادی را از دست خواهید. داد در این بخش به یک سری از متد هایی که می توان در این راه به شما کمک کند اشاره خواهیم کرد:

۱ – خود فرد : تنها کسی که میتواند این وسواس در مطالعه را ترک کند خود شما هستید. اگر تصمیم به این کار نگیرید با بهترین روش ها هم این اتفاق نخواهد افتاد.

۲ – قدرت تشخیص اهمیت مطالب : شما باید بدانید که کدام مطلب دارای ارزش مطالعاتی بیشتری نسبت به سایر مطالب است .و کدام مطلب ارزش کمتری دارد و باید وقت کمتری برای آن صرف کرد. که این مهارت ابتدا با راهنمایی و آموزش و بعد با قدرت تشخیص خود شما به دست خواهد آمد.

 

۳ – یادداشت برداری با روش درست : شما در صورتی که ترس از عدم یادگیری دارید باید نکات مهم و کلیدی که شما را کاملا به مطلب مورد نظر می رساند یادداشت کنید. و در صورت برگشت فقط آن یک کلمه و جمله را مطالعه کنید. که روش خلاصه نویسی صحیحی نیاز به آموزش دارد.

۴ – استفاده از تست های هدفمند به منظور یادآوری مطالب و حل نمونه سوالات مرتبط با موضوع مطالعه یک راهکار عملی می باشد.

۵ – برنامه ریزی برای هر روز و ساعت خود: یعنی اینکه شما بدانید در هر روز چند ساعت و حتی چند صفحه باید مطالعه کنید.

۶ – مهمترین مسئله برای حل وسواس در مطالعه  و سایر مسائل اطمینان داشتن به خود و تقویت اعتماد به نفس است.

مقالات مرتبط با این مطلب

روش های جلوگیری از افت مطالعه درسی 

روش های تست زنی صحیح در کنکور

پکیج های شیمی نظام جدید حرف آخر

نحوه برنامه ریزی درسی در سال دوازدهم

مدت زمان استراحت بین هر درس چقدر باید باشد؟

صفحه اینستاگرام حرف آخر
اینستاگرام موسسه حرف آخر
تلگرام حرف آخر
کانال تلگرام موسسه حرف آخر

ارتباط با مشاوران ارشد حرف آخر

شما دانش آموزان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از رشته های تجربی و شرایط قبولی در هر کدامیک از زیر شاخه های آن با واحد مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ – ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ در ارتباط باشید تا همکاران ما شما عزیزان را در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه و رشته مورد نظر راهنمایی کنند.

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر
تلفن حرف آخر