سبد خرید 0

اطلاعات کامل رشته مهندسی برق


معرفی رشته مهندسی برق

آشنایی کامل با رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق از محبوب ترین و شاخص ترین و جذاب ترین رشته های مهندسی است. که هر ساله ورودی های بسیاری را به خود جذب می کند. آشنایی با رشته برق برای مهندسان این رشته هم از هنرستان شروع می شود. و هم دانش آموزان با تحصیل در رشته ریاضی می توانند به این رشته وارد شوند و در دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری و… در گرایش های مختلف ادامه می یابد.در این مقاله از برترین رشته های دانشگاهی به بررسی رشته مهندسی برق می پردازیم.

 

علاوه بر این رشته مهندسی برق از مهمترین رشته های کاربردی در میان دیگر رشته ها است. اختراع برق یکی از بزرگترین و ارزشمند ترین اختراعات بشریت است. این رشته اولین بار در قرن ۱۹ در میان مشاغل شروع به کار کرد . از مهندسین معروف این رشته می توان به گیلبرت اشاره کرد .که با اختراع الکتروسکوپ قدمی بزرگ در پیشرفت این دانش برداشت. از بنیان گذاران این رشته می توان دانشمند بزرگ نیکولا تسلا و مایکل فارادی را نام برد. تحصیل در این رشته نیاز به انگیزه و علاقه بسیاری دارد زیرا این رشته با توجه به اهمیت زیادی که دارد جز رشته های آسان نیست اما ارزوی بسیاری از دوست داران علم تحصیل در این رشته پرطرفدار است.

 

اهمیت رشته مهندسی برق

 

رشته مهندسی برق به موضوع هایی از جمله الکترونیک و موضوع های جذاب دیگری چون الکترومغناطیس و الکتریسیته می پردازد. همه ی ما با این موضوعات به صورت خیلی جزئی آشنا هستیم و علاوه بر این روزانه در زندگی شخصی با مسائل مربوط به برق سرو کار داریم و اهمیت این رشته بر هیچکس پوشیده نیست. مهندسی برق باعث پیشرفت های فراوانی در زمینه صنعت ودیگر زمینه های علمی و فناوری شده است. و در کنار ان آسایش زیادی به زندگی بشر بخشیده است. به دلیل فنی بودن رشته مهندسی برق بیشتر مخاطبان ان را مردها تشکیل می دهند. اما زنان زیادی نیز متقاضی تحصیل در این رشته هستند. با رشد علم این رشته گسترش فراوانی در میان رشته های دیگر داشته و شاخه هایی از جمله پزشکی پیشرفت خود را مدیون این رشته هستند.

 

 

گرایش های رشته مهندسی برق

 

رشته مهندسی برق دارای گرایش های گوناگونی است. که هرکدام به قسمت خاصی از کاربرد و استفاده از این انرژی گران بها و می پردازد. گرایش برق قدرت، گرایش الکترونیک، گرایش مخابرات و گرایش کنترل از جمله گرایش های موجود در مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق است.

 

 


گرایش های مهندسی برق

 


در گرایش کنترل همانطور که از اسم آن مشخص است. مهندسین چگونگی کنترل وسیله ها را برنامه ریزی می کنند. محاسبه ،کنترل و برنامه ریزی متغیر های سیستم های پیشرفته را به عهده دارند .که درعلم و صنایع از با اهمیت ترین موضوعات است. این گرایش با شاخه های دیگری از جمله هوافضا و مکانیک در ارتباط است. و از زیر شاخه های این گرایش می توان به کنترل مدرن، کنترل خطی اشاره کرد.

 

از گرایش های رشته مهندسی برق می توان به گرایش مخابرات اشاره کرد. که قدم بزرگی در ارسال و دریافت اطلاعات بشر برداشته است. این گرایش با فعالیت در زمینه های انتقال داده ها ارتباط انسان ها را در نقاط گوناگون جهان بسیار سرعت بخشیده. گرایش مخابرات که خود به دوگرایش مجزا به اسم سیستم و گرایش میدان تقسیم می شود به مطالعه ی امواج مخابراتی و میدان های مغناطیسی می پردازد.

 

گرایش برق قدرت از اولین گرایش ها است. که در آن به تولید انرژی الکتریکی، انتقال ان از طریق خطوط انتقال نیرو، و چگونگی توزیع ان پرداخته می شود.
گرایش دیگری از رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک است. که برخی ان را زیربنای مابقی گرایش های رشته برق می دانند. این رشته به بررسی الکترون و رفتار ان می پردازد همچنین کارکرد دیگر ان مربوط به طراحی مدارها است .و ساخت قطعات الکتریکی است. به دلیل گسترش علم الکترونیک به گرایشهای زیادی از جمله : الکترونیک هواپیما، الکترونیک مدارمجتمع و الکترونیک دیجیتالی و…. تقسیم شده است.

 


 

مشاغل رشته مهندسی برق


بازار کار در رشته مهندسی برق

 

باتوجه به رشد روز افزون صنعت در کشور به نظر می رسد زمینه ی های شغلی رشته مهندسی برق و گرایش های ان نیز افزایش یابد. هم اکنون متخصصان در زمینه های برق در حوزه های زیادی از جمله کارخانجات، نیروگاه ها، حوزه های نظامی ، خودرو سازی. و… مشغول به کار هستند. درامد مهندسان و متخصصین برق به مهارت و توانایی انها بستگی دارد .و یکی دیگر از فاکتورهای درامد انها زمینه ایست که مهندسین در ان فعالیت می کنند .

می توان گفت رشته مهندسی برق یکی از پر طرفدارترین در بین دانش آموزان ریاضی می باشد. و هر سال دانشگاه های بسیاری در سراسر ایران در این رشته دانشجو می پذیرد.بصورت میانگین می توان گفت تقریبا حدود ۱۰۰ دانشگاه در ایران وجود دارد در این رشته دانشجو می پذیرد. فهرست برترین دانشگاه ها در این رشته به ترتیب زیر می باشد:

۱ – دانشگاه صنعتی شریف

۲- دانشگاه تهران

۳ – دانشگاه صنعتی اصفهان

۴ – دانشگاه امیکبیر اراک

 ۵- دانشگاه بروجردی 

۶ – دانشگاه بوعلی همدان

ارتباط با واحد مشاوره و فروش حرف آخر

 

یکی از امکاناتی که در موسسه حرف آخر فراهم شده است این می باشد که دانش آموزان می توانند یک جلسه مشاوره رایگان با همکاران ما داشته باشند تا سوالات خود را در خصوص نوع برنامه ریزی و بهترین منابع کنکور از همکاران مشاور ما بپرسند. شما دانش آموزان عزیز حهت ارتباط با تیم مشاوره و فروش موسسه حرف آخر می توانید با شماره تملفن حرف آخر و با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ و ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ تماس حاصل فرمایید تا از امکانات مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان استفاده کنید.

 

 


 

مطالب پر بازدید سایت مرکزی حرف آخر

اطلاعات کامل رشته مهندسی عمران

بررسی کامل رشته مهندسی مکانیک

اطلاعات کامل رشته پیراپزشکی

بررسی کامل رشته پزشکی و شرایط قبولی در آن

بررسی کامل رشته فیزیوتراپی

معرفی کامل رشته کامپیوتر

برترین روش های افزایش ساعت مطالعاتی چیست؟

وسایل مورد نیاز در روز کنکور که باید به همراه داشته باشیم کدام است؟

برترین روش های کنترل استرس در روز کنکور چیست؟

چگونه می توان تمرکز خود را بر روی مطالب درسی افزایش داد؟

اطلاعات کامل در خصوص دانشگاه امیرکبیر و رشته های پذیرش این دانشگاه؟

عربی نظام جدید موسسه حرف آخر

 

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر


  • بودجه بندی زیست

    بودجه بندی زیست کنکور
  • زیست شعبانی

    زیست استاد رضا شعبانی
  • معرفی رشته پزشکی

    اطلاعات جامع رشته پزشکی
  • بودجه بندی فیزیک

    بودجه بندی فیزیک کنکور
  • بودجه بندی ریاضی

    بودجه بندی ریاضی کنکور
  • ادبیات منتظری

    ادبیات محسن منتظری
  • بودجه بندی شیمی

    بودجه بندی شیمی نظام جدید کنکور
  • بودجه بندی عربی

    بودجه بندی عربی کنکور نظام جدید