سبد خرید 0

آموزش ساختار جمله در درس عربی کنکور

درس عربی جز یکی از دروس عمومی مهم در کنکور می باشد. این درس برای دانش آموزان رشته تجربی و ریاضی و همینطور انسانی دارای اهمیت بالایی بوده.آموزش ساختار جمله در درس عربی کنکور جز یکی از مباحثی می باشد که در درس عربی از اهمیت بالایی برخوردار است. عموما دانش آموزان فکر می کنند که درس عربی جز دروس سخت و دشواری می باشد که نمیتوان از آن در کنکور درصد بالایی را کسب کرد. ولی نکته بسیار مهم در خصوص این درس ان می باشد که اگر روش آموزشی ما درست باشد و بر تمامی مفاهیم این درس به بهترین شکل تسلط داشته باشیم می توانیم به درصد های بالا در این درس نیز فکر کنیم.

 

 

آموزش مبحث ساختار جمله در عربی حرف آخر توسط استاد واعظی انچام می شود. استاد محمد واعظی را می توان به جرات گفت برترین استاد عربی کنکور است که با استفاده از روش های نوین آموزشی و با کمک تصویرسازی و انیمیشن سازی تمامی مباحث و نکات طلایی تستی عربی کنکور را بصورت کامل تدریس می کند.در این روش تدریس با کمک انیمیشن سازی استاد واعظی درسنامه و همینطور تمامی نکات تستی این مبحث را به بهترین شکل آموزش می دهد.

 

 

بصورت کلی می توان گفت ساختار جمله در عربی از دو بخش جمله اسمیه و جمله فعلیه تشکیل می شود. هر کدامیک از این ساختارها دارای نکات آموزشی بسیار مهم و نکات تستی مهمی می باشد. در این مقاله از مقالات حرف آخر بصورت کامل به تدریس مبحث ساختار جمله در درس عربی می پردازیم

 

آموزش ساختار جمله در عربی کنکور
آموزش ساختار جمله عربی کنکور ۱۴۰۱

انواع ساختار جمله در زبان عربی

بصورت کلی اگر بخواهیم به ساختار جمله ر زبان عربی بپردازیم از دو بخش جمله اسمیه و جمله فعلیه تشکیل شده است.حال این سوال پیش می آید که تفاوت جمله فعلیه و اسمیه چیست؟ اگر بخواهیم بصورت کلی تفاوت آن را بیان کنیم می توانیم بگوییم جمله اسمیه از مبتدا و خبر تشکیل شده است و جمله فعلیه دارای فعل، فاعل و مفعول است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که هر جمله‌ای که با فعل شروع شود، جمله فعلیه است اما اگر جمله‌ای با اسم شروع شود به صورت قطعی نمی‌توان گفت که جمله اسمیه است.

 

به زبان ساده تر می توان گفت جمله اسمیه معمولا با اسم آغاز می شود و دو رکن اصلی دارد که به آنها مبتدا و خبر می گویند.مبتدا معمولا در ابتدای جمله می آید و درباره آن خبر می دهیم.خبر : کلمه یا کلماتی است که غالباً بعد از مبتدا می آیاد و درباره مبتدا خبرمی دهد و معنی جمله را.در پکیج عربی ۶۰۴۰ حرف آخر استاد واعظی تمامی نکات را تدریس می کنند.

جهت دریافت تخفیفات

۱۰ تا ۵۰ درصدی حرف آخر

همین حالا اقدام کنید.

ساختار جمله اسمیه

ساختار جمله در جمله اسمیه دارای مبتدا و خبر است. نکات زیر را در مورد جمله اسمیه به یاد داشته باشید:

مبتدا همیشه به صورت یک اسم است.
البته به این نکته توجه داشته باشید که ضمیر هم اسم محسوب می‌شود.
خبر سه نوع دارد: مفرد، فعل و شبه جمله
یک جمله اسمیه می‌تواند مضاف الیه یا مجرور باشد.

ساختار جمله فعلیه

یک جمله فعلیه با فعل شروع می‌شود. این بدین معنی است که هر جمله با فعل شروع شود به آن جمله فعلیه گفته می‌شود. ساختار جمله فعلیه به صورت فعل+ فاعل + مفعول است. در ساختار جمله فعل دارای انواع مختلفی است. فعل ماضی، فعل مضارع و فعل امر می‌توانند در جمله فعلیه قرار داشته باشند.

جمله فعلیه به چند نوع مختلف وجود دارد.
زمانی که جمله فعلیه به صورت لازم است باید برای اینکه جمله معنی کاملی داشته باشد فعل و فاعل وجود داشته باشد.
زمانی که جمله فعلیه به صورت متعدی باشد برای اتمام معنای جمله باید علاوه بر فعل و فاعل، مفعول نیز وجود داشته باشد.

روش های تشخیص جمله فعلیه و اسمیه چیست؟

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان در سر جلسه کنکور و در خصوص تست های این قسمت دارند این می باشد که چطور می توانند جمله اسمیه و فعلیه را تشخیص دهند؟ در خصوص جمله فعلیه و اسمیه و تفاوت های آنها  با شنیدن جمله اسمیه و جمله فعلیه، اولین تعریفی که به ذهنمان میرسد این است که جمله اسمیه یعنی جمله ای که با اسم شروع شود. و جمله فعلیه یعنی جمله‌ای که با فعل شروع می‌شود. ولی اگر بخواهیم روش دقیق تری ارائه دهیم باید به جارو مجرور و قید آن توجه کنید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم این می باشد که همیشه هم به اینگونه نیست که جمله دقیقا با اسم و یا با فعل شروع شود تا ما بتوانید به راحتی تشخیص دهیم. زیرا ممکن است یک جمله با جارومجرور، قید زمان و مکان و …. شروع شده باشد.شما باید جارو مجرور و قید را در کنار بگذارید اگر بعد از جارو مجرور و قید فعل آمده باشد به آن جمله، جمله فعلیه گفته می‌شود. اگر با اسم شروع شده باشد به آن جمله فعلیه گفته می‌شود. شما می‌توانید به آسانی با استفاده از این روش در ساختار جمله، جمله اسمیه و جمله فعلیه را تشخیص دهید و به تست‌های عربی در کنکور سراسری پاسخ دهید.

صفحه اینستاگرام حرف آخر
اینستاگرام موسسه حرف آخر
تلگرام حرف آخر
کانال تلگرام موسسه حرف آخر

ارتباط با مشاوران ارشد حرف آخر

شما دانش آموزان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از رشته های تجربی و شرایط قبولی در هر کدامیک از زیر شاخه های آن با واحد مشاوران ارشد حرف آخر بصورت رایگان با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ – ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ در ارتباط باشید تا همکاران ما شما عزیزان را در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه و رشته مورد نظر راهنمایی کنند.

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر
تلفن حرف آخر