سبد خرید 0

آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چیست ؟

در این مقاله به آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ می پردازیم. همانطور که در اواخر کنکور ۱۴۰۱ صحبت هایی در خصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به گوش می رسید. بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آنها را در خصوص نحوه برگزاری و شرایط برگزاری کنکور ۱۴۰۲ را دچار نگرانی های فراوانی کرده است.

کنکور سراسری بعنوان یکی از مهمترین آزمون های علمی کشور شناخته شده است . این آزمون زیر نظر سازمان آموزش کشور می باشد.این آزمون برای بسیاری از دانش آموزان و خانوادهای آنها یک چالش بزرگ و دردسرساز به حساب می آید.

در ذهن بسیاری از دانش آموزان از کنکور سراسری بعنوان یک سد بزرگ شکل گرفته است که برای رسیدن به رشته مورد علاقه خود و برای ورود به دانشگاه .حتما باید از این آزمون عبور کنند.کنکور سراسری از سال ۱۳۴۸ در ایران با توجه به قوانین خاصی برگزار می‌شود. سازمان سنجش و آموزش به صورت سالانه اطلاعیه‌های خود را در مورد برگزاری کنکور سراسری در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. با توجه به اطلاعیه‌هایی سازمان سنجش، کنکور ۱۴۰۱ یا پنجاه و چهارمین آزمون کنکور در ایران همانند دوره‌های پیش و با همان قوانین در حدود یک ماه پیش برگزار شد. اما شرایط و قوانین برای کنکور ۱۴۰۲ با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است!

جدیدترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲

قطعا اگر شما هم جز دانش آموزان کنکور سراسری ۱۴۰۲ باشید با توجه اخباری که هر لحظه منتشر می شود نگرانی های شما نیز افزایش پیدا می کند.این اخبار و شایعات در خصوص نحوه برگزاری تا مباحث و درس هایی که در کنکور وجود دارد و یا ندارد می شود.در نهایت هم به این خبر از یک شخص و به قولی منابع آگاه می آمد که هیچ تغییری در کنکور سراسری ۱۴۰۲ صورت نخواهد گرفت. 

 اما سازمان سنجش و آموزش آخرین خبر در مورد برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ را در تاریخ بیست و شش تیر ماه سال ۱۴۰۱ منتشر کرد. با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان سنجش کنکور سال ۱۴۰۲ با چهار تغییر بزرگ و اساسی در کشور برگزار خواهد شد. تیم محتوای حرف آخر به صورت دقیق این چهار تغییر بزرگ را بررسی می‌کند و این تغییرات را با دقیق‌ترین اطلاعات در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

تغییرات کنکور سال 1402
آخرین تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲

مهمترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲

در این مقاله از سایت حرف آخر سعی کردیم تا اطلاعات دقیقی در مورد آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بصورت کامل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اولین سوالی که با توجه به شرایط این ماه‌ها به ذهن داوطلبان می‌آید این است که آیا کنکور سراسری ۱۴۰۲ با تغییراتی روبه‌رو می‌شود؟ جواب این سوال نیز در حال حاضر قطعی است، بله کنکور سراسری ۱۴۰۲ با تغییرات بزرگ و قابل توجهی روبه‌رو شده است. رئیس سازمان سنجش و آموزش اعلام کرده که کنکور آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بنابراین با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان سنجش کنکور سراسری ۱۴۰۲ همانند کنکور سالیان پیش برگزار نخواهد شد. کنکور سراسری ۱۴۰۲ چهار تغییر بزرگ و منحصربه‌فرد نسبت به کنکور سالیان پیش دارد.

این چهار تغییر بزرگ در کنکور سراسری به صورت زیر هستند:

۱ – حذف دروس عمومی از کنکور سراسری

۲ – تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری

۳ – حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری

۴ – برگزاری دو کنکور در سال

جهت دریافت تخفیفات

۱۰ تا ۵۰ درصدی حرف آخر

همین حالا اقدام کنید.

تغییرات کنکور 1402
آیا دروس عموم از کنکور حذف شد

آیا دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف شده است؟

یکی از اصلیترین و مهمترین آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ سوالی که در بین دانش آموزان وجود دارد این می باشد که واقعا دروس عمومی از کنکور سراسری ۱۴۰۲ حذف شده است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت طبق آخرین اخباری که در سایت سازمان سنجش بعنوان یک پایگاه اطلاع رسانی معتبر درج شده است .دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ حرف شده است. و دانش آموزان در آزمون سراسری ۱۴۰۲ دیگر دفترچه ای به نام عمومی نخواهند داشت.

 داوطلبان با توجه به این تغییر بزرگ تنها باید بر روی دروس اختصاصی تمرکز داشته باشند. بنابراین داوطلبان گروه ریاضی باید بر روی سه درس اختصاصی خود با نام‌های شیمی، فیزیک و ریاضی توجه داشته باشند. داوطلبان گروه تجربی نیز باید پنج درس تخصصی خود یعنی درس زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی را برای کنکور مطالعه کنند. تمامی این تغییرات نشان می‌دهند که دیگر داوطلبان به سوالات هیچ درس عمومی در کنکور پاسخ نخواهند داد.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟

اگر این مقاله را از ابتدا مطالعه کرده باشید در بالا گفتیم که یکی از مهمترین آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ تاثیر معدل می باشد.این مبحث را می توان به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان مطرح کرد.زیرا تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ در مقایسه با کنکورهای سالهای گذشته تغییر پیدا کرده است.

با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری نمره و سوابق تحصیلی نقش بسیار مهمی در قبولی داوطلبان ایفا می‌کنند. تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به صورت تاثیر قطعی محاسبه می‌شود. این تاثیر قطعی به میزان ۴۰ درصدی محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر و با یک زبان ساده اینگونه می‌توان عنوان کرد که در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد به صورت قطعی از پایه دوازدهم خواهد بود.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است. این موضوع نشان می‌دهد که داوطلبان باید بر روی معدل و سوابق تحصیلی خود تمرکز زیادی داشته باشند. با توجه به این شرایط افزایش تاثیر معدل در کنکور به صورت ۴۰ درصد قطعی محاسبه می‌شود و نتایج آزمون سراسری بر پذیرش داوطلبان تنها ۶۰ درصد است. داوطلبان تمامی گروه‌های آزمایشی باید به معدل نهایی پایه دوازدهم توجه زیادی داشته باشند، زیرا معدل نهایی به صورت قطعی و مستقیم بر روی نتیجه کنکور داوطلبان تاثیر خواهد داشت. بر اساس تغییرات کنکور سراسری، سهم نمره و سوابق تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های کنکور به صورت زیر است:

سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی

سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی

سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی

سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

میزان تاثیر معدل در کنکور
آیا معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ تاثیر دارد

حذف زیر گروه ها در کنکور ۱۴۰۲ به چه معناست ؟

اگر بخواهیم بصورت کلی کلمه زیر گروه را تعریف کنیم باید بگویم در هر شاخه درسی تعدادی زیر گروه وجود دارد و در هر زیر گروه تعدادی رشته.بعنوان مثال در رشته تجربی ۵ زیر گروه وجود دارد که در هر زیر گروه تعدادی رشته بصورت جداگانه دسته بندی شده است.هر رشته در زیر گروه دارای ضرای خاصی می باشد و داوطلبان باید با توجه به این زیرگروه ها و ضرایب آنها توجه کنند.

اما این شرایط نیز در کنکور ۱۴۰۲ دچار تغییراتی شده است. با توجه به آخرین تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۲، زیرگروه‌ها از کنکور سراسری ۱۴۰۲ حذف خواهند شد. این بدین معنی است که در کنکور سراسری دیگر هیچ نامی به عنوان زیرگروه وجود ندارد. با توجه به اطلاعات موجود در مورد کنکور سراسری ۱۴۰۲ با حذف زیرگروه‌ها یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود.

آیا کنکور ۱۴۰۲ در ۲ مرحله برگزار می شود ؟

همان طور که می‌دانید کنکور هر سال در یک تاریخ مشخص در کشور برگزار می‌شد. کنکور سال ۱۴۰۱ نیز طبق زمان مشخص شده در تیر ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد. این بدین معنی است که تا کنکور ۱۴۰۱ داوطلبان تنها یک بار در یک سال آزمون کنکور را برگزار می‌کردند. اما این شرایط برای کنکور ۱۴۰۲ متفاوت خواهد بود! داوطلبان معمولا هنگام برگزاری کنکور سراسری استرس زیادی داشتند. همین موضوع موجب می‌شد که داوطلبان عملکرد ضعیفی از خود در کنکور نشان دهند.

با توجه به این شرایط یک راهکار برای این شرایط ارائه شد و آن نیز برگزاری کنکور به صورت دو بار در یک سال است. یکی دیگر از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ در مورد نحوه برگزاری کنکور است. کنکور در سال ۱۴۰۲ به صورت دو کنکور در یک سال برگزار می‌شود. این بدین معنی است که داوطلبان به صورت سالانه می‌توانند در دو کنکور شرکت کنند. با توجه به این شرایط داوطلبان در دو کنکور شرکت می‌کنند و پس از اعلام نتایج بهترین نتیجه به عنوان نمره آزمون داوطلبان در نظر گرفته می‌شود.

این شرایط به داوطلبان کمک می‌کند تا آن‌ها دو بار شانس حضور در کنکور را داشته باشند. داوطلبان در صورت نارضایتی از عملکرد خود در کنکور اول برای کسب یک نتیجه بهتر به سراغ آزمون دوم می‌روند. یکی دیگر از بزرگ‌ترین تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۲ مربوط به اعتبار نتایج کنکور است. افزایش اعتبار در کنکور ۱۴۰۲ به صورت دو ساله است. این تغییر بدین معنی است که داوطلبان می‌توانند بدون شرکت هر ساله در کنکور از نتیجه یک آزمون تا دو سال استفاده کنند. بدون شک این تغییر یکی از بهترین و موثرترین تغییرات کنکور برای داوطلبان محسوب می‌شود.

صفحه اینستاگرام حرف آخر
اینستاگرام موسسه حرف آخر
تلگرام حرف آخر
کانال تلگرام موسسه حرف آخر

ارتباط با مشاوران ارشد حرف آخر

شما دانش آموزان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از رشته های تجربی و شرایط قبولی در هر کدامیک از زیر شاخه های آن با  تلفن حرف آخر بصورت رایگان با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۱ – ۰۲۱۶۶۱۷۵۸۷۵ در ارتباط باشید تا همکاران ما شما عزیزان را در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه و رشته مورد نظر راهنمایی کنند.

شماره تلفن دفتر مرکزی حرف آخر
تلفن حرف آخر